In Frankrijk gebruikt Sarkozy de moorden in Toulouse om het anti-moslimsentiment aan te wakkeren voor electoraal gewin. In de VS waarschuwt Republikeins presidentskandidaat Newt Gingrich voor de sharia-wet. De woorden 'Islam' en 'moslim' worden vandaag echter zo vaak en zo fout gebruikt dat ze bijna alle betekenis verloren hebben.
De terroristische aanslagen van 11 september 2001 vormden het begin van de tendens om alle vormen van terreur opeens onder 'Islam' en 'moslims' onder te brengen. Etnische origine, sociale klasse of eender wat anders deed er niet meer toe: vanaf 9/11 werd 'Islam' plots de oorzaak van alles, van de rellen in Parijs tot Saddam Hoessein. Toch was van de 14.000 moorden die in 2011 in de VS werden gepleegd, geen enkele het resultaat van moslimextremisme, aldus het Triangle Center on Terrorism and Homeland Security.
Slechts een kleine minderheid van de moslims identificeert zich in eerste instantie als 'moslim'. Maar de obsessie van politici, media en onderzoekers om de bevolking in 'moslims' en 'niet-moslims' onder te verdelen, heeft in Europa en de VS geleid tot een toegenomen populariteit van professionele moslims, die zichzelf tot leiders hebben uitgeroepen van een onbestaande 'moslimgemeenschap'.
In werkelijkheid hebben mensen niet één, maar meerdere identiteiten, schrijft Simon Kuper in de Financial Times. De filosoof-econoom Amarty Sen denkt dat voor de meeste moslims in het Westen, 'moslim' dan ook slechts één van hun identiteiten is, en niet altijd de meest belangrijke.
'Islam' kan geen verklaring bieden voor de wereld, denkt Kuper. Al schertsend stelt hij voor om Marx opnieuw in het debat te mengen. Die had het tenminste bij het rechte eind wanneer hij naar de economische motieven van mensen verwees. Maar de woorden 'Islam' en 'moslim' zijn in de ogen van de westerse wereld nog altijd het eigendom van Osama bin Laden.
De terroristische aanslagen van 11 september 2001 vormden het begin van de tendens om alle vormen van terreur opeens onder 'Islam' en 'moslims' onder te brengen. Etnische origine, sociale klasse of eender wat anders deed er niet meer toe: vanaf 9/11 werd 'Islam' plots de oorzaak van alles, van de rellen in Parijs tot Saddam Hoessein. Toch was van de 14.000 moorden die in 2011 in de VS werden gepleegd, geen enkele het resultaat van moslimextremisme, aldus het Triangle Center on Terrorism and Homeland Security.
Slechts een kleine minderheid van de moslims identificeert zich in eerste instantie als 'moslim'. Maar de obsessie van politici, media en onderzoekers om de bevolking in 'moslims' en 'niet-moslims' onder te verdelen, heeft in Europa en de VS geleid tot een toegenomen populariteit van professionele moslims, die zichzelf tot leiders hebben uitgeroepen van een onbestaande 'moslimgemeenschap'.
In werkelijkheid hebben mensen niet één, maar meerdere identiteiten, schrijft Simon Kuper in de Financial Times. De filosoof-econoom Amarty Sen denkt dat voor de meeste moslims in het Westen, 'moslim' dan ook slechts één van hun identiteiten is, en niet altijd de meest belangrijke.
'Islam' kan geen verklaring bieden voor de wereld, denkt Kuper. Al schertsend stelt hij voor om Marx opnieuw in het debat te mengen. Die had het tenminste bij het rechte eind wanneer hij naar de economische motieven van mensen verwees. Maar de woorden 'Islam' en 'moslim' zijn in de ogen van de westerse wereld nog altijd het eigendom van Osama bin Laden.
Net daarom zijn die woorden giftig en passé.
Bron : Financial Times / Express.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten