We want to financially support activists with different opinions who fight against injustice in the world. We also need your support for this! Feel free to donate 1 euro, 2 euros or another amount of your choice. The activists really need the support to continue their activities.

SPREAD THE INFORMATION

Any information or special reports about various countries may be published with photos/videos on the world blog with bold legit source. All languages ​​are welcome. Mail to lucschrijvers@hotmail.com.

Donations

Search for an article in this Worldwide information blog

maandag 16 april 2012

Politie gebruikt buitensporig geweld tegen ongewapende demonstranten



( foto's van Kevin Van den Panhuyzen en An Peeters. Er worden nog meer foto's en videomateriaal  gepost )


Na de verschrikkelijke ervaring die ik opgelopen heb door een gewelddadige confrontatie van de politie ( van Brussel ????) voelde ik me enorm woedend, gekwetst en verdrietig.  Het verwondert me niet,  dat er meer en meer mensen de politie zien als een vijand.  We waren met de bus, allen geboeid met de handen op onze rug , naar de kazerne van Etterbeek gebracht.. Gelukkig mocht ik vanachter rechtstaan.  Want ik kon niet zitten en ze weigerde mijn handboeien van achter los te maken en eventueel mijn handen van voor te binden ....


Het moreel in de bus was " gezien de omstandigheden " redelijk ... In de bus kreeg ik van een politieagent te horen (foto in bezit ) " Het wordt hoogtijd dat er in Brussel "nul tolerantie " toegepast wordt.  Ik dacht .. wat heeft deze demonstratie nu te maken met " nul tolerantie  " ???


Daar werd ik opgesloten met verschillende andere demonstranten  in een cel.  We allen hadden last van de handboeien op onze rug.  Vele handboeien werden extra hard aangetrokken.  Sommige handen van demonstranten zagen gewoon blauw uit....  Ik zelf kreeg problemen met mijn spierziekte ... Kon amper zitten.  Sommige probeerden  mijn handboeien los te krijgen .  Helaas lukte dit niet.  Op een gegeven moment heeft men de bewakers om hulp gevraagd.  Ik werd er uitgehaald.  De politiemensen van dienst herkende me van mijn vorige opsluiting tijdens op 1 april.  Toen voerden we actie tegen de Nato met Vredesactie.
  
Zij sneden onmiddellijk mijn handboeien over.  Ik moet eerlijk bekennen dat zij mij van toen af correct behandeld hebben. Voor anderen kan ik niet spreken.


.. Waarom doet je mee aan zo demonstraties ..met je medische probleem.  Ik meen dat er in ons land vrijdheid van meningsuiting bestaat en recht van demonstratie ...  Tevens kom ik op als onafhankelijke  mensenrechtenactivist.   Niemand kon weten dat het vandaag zo zou uitdraaien.  De afspraak was dat er geen geweld gebruikt mocht worden ....


 Nr 475 kreeg ik in de politiekazerne van Etterbeek op mijn rechterhand geschreven.


Ik werd na de routine controle alleen opgesloten in een cel.  Daar konden ze mij in het oog houden , gezien mijn medisch dossier.


In de cel kwam ik tot rust en probeerde de klok terug te draaien tot 13 u 30  ...


Zondagavond :


Gisterenavond, zondag   kreeg ik melding dat er aan de ministerie van Buitenlandse Zaken maandag om 13u 30 een spontane demonstratie zou plaats vinden.  Er kwam een vervolg van de demonstratie in de luchthaven van Zaventem. (Zie mijn vorige blog : Migratiewetgeving .....  15/04 )


Maandag : 


Ik kwam omstreeks 13 u 30 aan het Ministerie en daar stonden al enkele vrienden .  Aan de overzijde  is de ingang van het Ministerie. Er stonden  een 4 tal politieagenten en een politieagent in burger.  Naar mate er meer  demonstranten aankwamen kwamen er ook meer politieagenten opdagen.
De demonstranten waren overwegend allochtonen.  


Enkele demonstranten gingen praten met de politie om te vragen voor een onderhoud met iemand van het kabinet van de Minister van Buitenlandse Zaken.  Aan de overkant werd er door de demonstranten luid geprotesteerd.   Op een gegeven moment werd er bekend gemaakt dat niemand van het kabinet , laat staan de Minister Reynders , enkele demonstranten te woord wou staan.  Luisteren zou al mooi geweest zijn. 
Dialoog is voor  Minister Reynders en het kabinet blijkbaar onbekend.


Sommige demonstranten namen het niet dat ze niet ernstig genomen werden. Zeker niet na wat er gebeurd was in de luchthaven van Zaventem. De emoties kwamen bij vele naar boven. Ze gingen de straat over richting de ingang van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.  Meer en meer politie verscheen aan de ingang van het gebouw.
De demonstranten waren helemaal niet gewapend ... Vreedzaam demonstreren  ...enkel de stem was onze wapen.


Aan de ingang was er wat drummen . Even later brak de hel los .   Plots verscheen de oproerpolitie en ze grepen hard in .  Ze begonnen iedereen te slaan ...Ik stond op een meter afstand ..en riep hen toe of  ze zot of gek geworden waren.  Een agent  (foto van deze persoon in bezit )  Hij sloeg eerst mijn bril van mijn hoofd.
Vrienden probeerde zo goed als mogelijk mijn bril te herstellen.  Ik kan moeilijk ver zien met mijn bril.  Even later  kreeg ik van de zelfde politieagent  een matrak in mijn maag gestompt.


Neal, en een andere franstalige persoon die gisteren op de tv één  werden geïnterviewd liepen duidelijk in het vizier van de politie.  Ook de broer van Neal, Kyle werd als tweede gearresteerd  ...


Ik zag dat plots één van mijn beste vrienden, Neal M. uit de groep van de demonstranten heel snel geplukt werd en achter een pilaar  ( zie foto )  en werd even later in mekaar geslagen.  Enkele politieagenten bleven op hem zitten en sloegen waar ze maar konden.   Even later werd zijn broer Kyele er uit geplukt ... hij wou enkel zien hoe het met zijn broer gesteld was ... Ook hij moest delen in de klappen.


Er zijn heel veel foto's en video's gemaakt van heel het gebeuren.  Men kan zien wat de politieagenten  en wat de demonstranten deden. Het was een ongelijke strijd.


Ik kon het niet verder aanzien ... voelde me machteloos ...Fictie was realiteit geworden.  Ik schreeuwde naar de politie toe om te stoppen ... en vroeg of ik de verantwoordelijke kon spreken ...   maar niemand van de politie wou een antwoordt geven.


Ik kreeg problemen met mijn linkerarm ... Op een vorige demonstratie kreeg ik te horen van de dokter dat ik hartritmestoornis leed ....  Ik vroeg naar een dokter ....  Ik  kreeg te horen van de politie dat ik de ambulance maar zelf moest bellen ... Maar dacht aan al de andere die pijn leden ... wou hun niet alleen laten. ... Ik was hun getuigenis ...


De politie bleef maar demonstranten uit de groep plukken.  Ze sleurden zowel mannen als vrouwen over de vloer . Sommige agenten sloegen demonstranten met kleine stokjes waar metaal uitsprong..... Zelfs als ze gevangen op de grond zaten ..kregen ze nog slaag of knepen ze met volle kracht  in hun nek ....  


Ik zag enkel agressie ...opgefokte  politie die  het niet onder controle had... en daarvoor moesten we boeten.


Een meisje was neergeslagen ... ze was buiten bewusteloos.  Vriendinnen van haar belden de ambulance.
Op een gegeven moment ging ik naar haar toe en vroeg of ik kon helpen.  Ze gaven me een flesje water.
Ze zeiden dat alles onder controle was ... en ik had het flesje water nog in mijn hand .  Door een kramp in mijn hand viel  het flesje uit mijn handen. Ik nam het terug op ...  Een politieagent riep al lachend toe ..'. haar water is gebroken '
Bij dit te horen werd ik emotioneel bevangen , woedend ... racisten zijn het ... en plots grijpt een vrouwelijke agente naar me toe samen met andere agenten .. en ze sleurden me naar de kant waar verschillende demonstranten op de grond zaten.  Neal zag mij .. ik zag hem ..ik schrok van hem te zien ...( zijn gezicht was verschrikkelijk toegetakeld )..Hij schreeuwde dat ik serieus moest blijven en dat ze naar mijn kaartje  + Neurostimulator moesten kijken . ( dit heb ik altijd  rond mijn nek hangen ..  Ik heb een ingebouwde + neurostimulator  in mij ...samen met mijn medisch dossier ) Ze vermoorden jou riep hij toe ...en weer kreeg hij klappen van een politieagent.  
Ik kan omwille van mijn spierziekte niet op de grond in knie houding zitten... Men heeft het verschillende keren geprobeerd ... en plots was er een agent die mij herkende van mijn vorige aanhouding ... en zei tegen de andere dat ik moest zitten op een verhoog ...  Wat ik toen allemaal zag hoe de agenten met ongewapende demonstranten omging ... shockeerde me ... ik voelde diep van binnen pijn ...  Ik zag mijn vrienden lijden ...


Plots kwam de ambulance  aan  voor het meisje en met aandringen van omstaanders heeft men Neal verzorgd en meegenomen naar het ziekenhuis.


Politie pleegt hier duidelijk schuldig verzuim ...( klacht volgt )


Op een gegeven moment heeft de politie  iedereen kunnen arresteren  (40 tal personen van de 60 demonstranten ) ...




Op de muur voor mij zag ik staan ....  Men kan ons allen doden ... maar niet onze ideeën. ( in het engels ...)


De dag zou anders gelopen zijn als er een gesprek plaats had gevonden  tussen iemand van het kabinet en enkele vertegenwoordigers van de demonstranten .  


Maar de politie koos om in de aanval te gaan ... Want in hun denken is de aanval de beste weg ...  Maar bewapend van hoofd tot botten ... tegen ongewapende burgers ...


Zelfs twee politiehonden moesten er aan de pas komen ....


Wat indien er een dode zou gevallen  zijn ??? ... dan verzeker ik jullie dat het kot in België te klein zal zijn .


Neem jullie verantwoordelijkheid op ...


Schaam je Minister Reynders ....


Schaam je hoofd van de politie van België 


Schaam je Burgemeester Thielemans Freddy






  


De deur ging open ... de vrijheid wenkte ... na alles terug gekregen te hebben ..... stond er een bus klaar ...  Ik zag daar An zitten van www.dewereldmorgen.be . ( An had ook heel wat fotomateriaal mee naar buiten kunnen smokkelen ... oef ! ) Toen de bus vol zat,  verlieten we de kazerne van Etterbeek.  Buiten aan de poort stonden heel wat fans ons op te wachten ... ( Opgetrommeld via smsjes enz.... )
Er werd gezongen ... geschreeuwd , wuiven naar het publiek toe .... 


Ik wist dat ik hier nog zou terug komen ... voor de één of ander actie ... ik kan niet toezien hoe ongewapende personen door  politieagenten in elkaar geslagen worden ... Ik kan nu éénmaal niet tegen onrechtvaardigheid.


Ik heb in andere landen gezien hoe politie , ongewapend , met demonstranten onderhandeld. Wat trek en duw werk .. Daar bleef het ook bij ...
Daar kan België nog veel van leren. 


Ik spreek voor degene die niet kunnen of willen spreken ...


Dank aan alle fotografen (o.a. Kevin , An  ) die risico's genomen hebben.


Het vergt heel veel moed ...


Er zijn heel veel foto's en videomateriaal als bewijsmateriaal beschikbaar.


Klacht bij Comité P komt eraan ....












Luc Schrijvers 







Juist gehoord op tv één ...


Israëlische officier geschorst omdat hij een Deense  activist met zijn wapen zwaar verwonde. 


Wat zal men  met de Belgische politie doen die vandaag  hun boekje te buiten zijn gegaan ????


Als men zich niet kan beheersen moet men een andere job zoeken ... 


 







Foto An Peeters    De twee broers Michiels en andere gevangene  demonstranten ...


Betoging tegen reisverbod naar Israël brutaal neergeslagen door politie

Voor mij foto van het jaar 2012 ...

Betoging tegen reisverbod naar Israël brutaal neergeslagen door politie



Betoging tegen reisverbod naar Israël brutaal neergeslagen door politie



Betoging tegen reisverbod naar Israël brutaal neergeslagen door politie


Betoging tegen reisverbod naar Israël brutaal neergeslagen door politie




http://www.youtube.com/watch?v=uorQyaElHtk&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=eN5HxFa_EkQ&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=c0ULI7ZG4lI&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=z3jzrGJ6kr0

http://www.rtbf.be/info/regions/detail_manifestation-bienvenue-en-palestine-a-bruxelles-40-arrestations?id=7749005

http://www.youtube.com/watch?v=HAphPyalNmk

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=U7MubCevcZM

http://fewla.be/?p=161

http://www.lalibre.be/toutelinfo/belga/168013/quarante-arrestations-apres-la-manifestation-bienvenue-en-palestine-a-bruxelles.html




http://www.standaard.be/krant/tekst/index.aspx?oDay=17&oMonth=4&oYear=2012&articleid=AA3OQTLS

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1424344/2012/04/16/Veertig-sympathisanten-van-Welkom-in-Palestina-opgepakt-in-Brussel.dhtml

http://www.standaard.be/krant/tekst/index.aspx?oDay=16&oMonth=4&oYear=2012&articleid=TT3OP3BC













































































Activisten,  hou  deze undercover politiemannen goed in de gaten bij andere demonstraties !!! Vergeet nooit hun gezicht ...






























































































































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten