SPREAD THE INFORMATION

Any information or special reports about various countries may be published with photos/videos on the world blog with bold legit source. All languages ​​are welcome. Mail to lucschrijvers@hotmail.com.

Search for an article in this Worldwide information blog

donderdag 10 mei 2012

Waarom Google en Facebook binnen vijf jaar misschien niet meer bestaan

Wheelz
Google en Facebook zijn binnenkort misschien oud nieuws, net zoals het ooit gigantische MySpace dat nu is,schrijft Forbes magazine. De traditionele opvatting in de managementliteratuur is dat de persoonlijkheid en de visie van het topmanagement de beslissende factor is voor bedrijfssucces. Een alternatieve sociologische stroming stelt dit idee echter in vraag en schuift “industrie-effecten” naar voren als meest belangrijk element.
Deze stroming heet “bevolkingsecologie” of “organisatie-ecologie” en is vooral geconcentreerd in de Universiteit van California in Berkeley. Deze onderzoekers houden de geboorte- en sterfteratio, de leeftijd en sociale klasse van de bedrijfsbevolkingen en hun omgevingen nauwkeurig in de gaten. Volgens Forbes is deze theorie best toepasbaar op de recente geschiedenis van de internetwereld.
In een eerste fase werd internet gedomineerd door bedrijven die tussen 1994 en 2001 werden gesticht: Netscape, Yahoo!, AOL, Google, Amazon en eBay. De tweede, “sociale” generatie zag de opkomst van “Web 2.0” en sociale innovaties, met bedrijven met een stichtingsdatum tussen 2002 en 2009, zoals Facebook, LinkedIn en Groupon.
Vandaag bevinden we ons in de derde fase: het mobiele tijdperk, met nieuwe bedrijven als Instagram. Telkens er een belangrijke verschuiving plaatsvond op Internet van één fase naar de volgende, bleek dat een aantal van de dominante spelers er niet in slaagden om ten volle de nieuwe ideeën in hun oud zakenmodel te integreren.
Amazon of Google zijn, ondanks hun miljardenwinsten, weinig “sociaal”. Web 2.0-giganten beschouwen smartphones als primair platform, terwijl de meest innovatieve mobiele bedrijven nu al fluisteren dat Web 3.0 er nooit komt, omdat het Web dood is.
Google, Amazon, Facebook en Yahoo zijn nog niet afgeschreven. Ze groeien nog steeds en hebben honderden miljoenen “klanten” en getalenteerde managers. Maar elke nieuwe generatiewissel – en die volgen elkaar steeds sneller op – zorgt er voor rdat de oudere generaties minder “in touch” zijn met de nieuwste trends.
Facebook heeft met zijn aankoop van Instagram zijn nervositeit over nieuwe mobiele technologie al duidelijk gemaakt. Maar, hoezeer Zuckerberg het ook wil, de toevoeging van een mobiele app aan zijn Web 2.0-platform verandert niets aan de onderliggende dynamiek van de generatietrends.
De volgende 5-8 jaar kunnen wel eens erg dynamisch worden. Het is dan ook niet onmogelijk dat zowel Google als Facebook tegen dan niet meer dan een schaduw van hun huidige zelf zullen zijn. En wie worden dan de Googles en Facebooks van morgen? Misschien bestaan ze vandaag nog niet eens...
Bron : Forbes / Express.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten