Tal van bedrijven verspillen grote geldsommen aan campagnes om ‘likes’ op Facebook te verzamelen van valse profielen en leden die eigenlijk geen interesse hebben in hun producten of diensten. Dat blijkt uit een reportage van de BBC.
Eenmaal een Facebookgebruiker de pagina van een bedrijf ‘liket’, kan dat bedrijf hem rechtstreeks advertenties sturen en eventueel ook reclame maken op zijn ‘news feed’. Dit is erg waardevol voor bedrijven en tegelijkertijd de primaire bron van inkomsten voor Facebook zelf, dat van die bedrijven een vergoeding eist voor ‘likes’-campagnes.
Eerder dit jaar bleek echter dat er zo’n 54 miljoen valse profielen (of tussen vijf en zes procent van de totale gebruikers) actief zijn op Facebook. Deze valse profielen zijn vaak moeilijk van echte te onderscheiden en verspreiden spam en gevaarlijke links.
Volgens Facebook is er ‘geen significant probleem’, en geen ‘bewijs dat er golven van 'likes' komen van valse profielen’. Het is echter in het voordeel van Facebook om de omvang van het probleem te bagatelliseren: het bedrijft verdient geld elke keer een bedrijf er een fan bijkrijgt, zelfs al is die vals.
Michael Tinmouth is een social media marketing consultant die Facebook campagnes leidde voor verschillende bedrijven. Aanvankelijk waren zijn klanten tevreden met de resultaten, maar ze werden vlug achterdochtig nadat ze de identiteit van hun ‘fans’ begonnen na te kijken.
Er waren tal van ‘fans’ met erg verdachte namen uit landen als de Filippijnen en Egypte die ook fan bleken te zijn van duizenden andere bedrijven. Nadat één van zijn cliënten weigerde om te betalen voor de campagne, eiste Tinmouth een schadeloosstelling van Facebook, die hij nooit kreeg.
Volgens Facebook was de meerderheid van de fans echt en had hij maar een gerichtere campagne moeten voeren om meer fans uit andere landen aan te trekken. Het bedrijf verklaart ook dat het gebruik van pseudoniemen en valse identiteiten tegen de regels van het netwerk ingaat en het alles doet om deze vormen van misbruik te bestrijden.
Toch beginnen steeds meer bedrijven de waarde van Facebook-likes in twijfel te trekken. Een marketeer bij één van de grootste firma’s van het VK vertelde de BBC: “Investeringen in Facebook advertenties brengen een erg lage return op sales op. De fans die we krijgen zijn vaak niet echt, en als ze al echt zijn, zijn ze meestal niet geïnteresseerd in ons merk.”
Bron : BBC / Express.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten