We want to financially support activists with different opinions who fight against injustice in the world. We also need your support for this! Feel free to donate 1 euro, 2 euros or another amount of your choice. The activists really need the support to continue their activities.

SPREAD THE INFORMATION

Any information or special reports about various countries may be published with photos/videos on the world blog with bold legit source. All languages ​​are welcome. Mail to lucschrijvers@hotmail.com.

Donations

Search for an article in this Worldwide information blog

vrijdag 24 augustus 2012

5 vragen die elke politicus zou moeten kunnen beantwoorden over olie.


Olie is een cruciale factor in de economie, en daarmee in de plannen van politiek en overheid. Jammer dat veel politici weinig weten van olie, en de factor olie in hun plannen structureel onderschatten en verkeerd begrijpen. De energiediscussie in Nederland wordt gedomineerd door elektriciteit en CO2. De afnemende beschikbaarheid van olie en de gevolgen die dat kan hebben voor Nederland worden amper genoemd. De komende weken zijn er kansen genoeg om politici tegen te komen en vragen te stellen. Een buiten kansje.
Om zelf te kunnen bepalen of de politicus waar u op wilt stemmen wel voldoende weet van olie, stel hem of haar deze 5 vragen, en laat ons weten wat het resultaat was. We zijn erg benieuwd.

Steun ons project om onrealistisch lage olieprijs waarmee verkiezingsprogramma’s en investeringen in snelwegen en vliegvelden zijn berekend aan te kaarten. Met uw steun doen we de rekensom over.

1. Kunnen we als de olie op is, olie vervangen met zonnecellen of kerncentrales?
Nee. Olie wordt gebruikt voor transport (70%) en chemie (30%). Zonnecellen en kerncentrales maken elektriciteit. Natuurlijk is er een hele kleine overlap, bijvoorbeeld door de 6.000 elektrische auto’s in Nederland, of de dieselgeneratoren of bouwplaatsen. Een swicth naar bijvoorbeeld de elektrische auto lost dat deels op, maar biedt geen oplossing voor bijvoorbeeld de scheepvaart (34% van ons oliegebruik) of de luchtvaart (9%). Hoe doorbereken we de olieafhankelijkheid in Nederland? Dit zou ons plan zijn.

2. Op basis van welke olieprijs is het Nederlandse luchtvaartbeleid door berekend.
$27 dollar per vat. De laatste keer dat we die prijs betaalden was in 2003. De olieprijs is sindsdien sterk gestegen, maar de rekensom nooit over gedaan. En dat geldt voor meer beleidsplannen. De verkiezingsprogramma’s zijn door gerekend met 111 dollar per vat, als stabiele prijs tot 2015. Het CPB heeft tot nu toe de olieprijs altijd te laag ingeschat, en gaat nog altijd uit van stabiele prijzen. Zouden verschillende prijsscenario’s niet realistischer zijn, of een relatieve olieprijs?  Voor ons reden om de rekensommetjes achter sommige beleidsplannen over te willen doen.

3. Hoeveel olie verbruikt Nederland elke dag.
1,1 miljoen vaten per dag (2010). De waarde daarvan schommelt tussen 100-120 miljoen dollar per dag. Niet alles gebruiken we zelf. Een deel verdwijnt de zee op met de schepen die tanken in de haven van Rotterdam, of via de raffinaderijen die hun producten exporteren. Maar daar verdienen we ook aan. Het andere goede antwoord is dan 195 miljoen vaten per jaar aan eigen gebruik (2010, CBS) en dat kost bij de huidige olieprijs grofweg 18 miljard per jaar.

4. Hoeveel % van de olieproductie vind plaats in landen die mensenrechten schenden of betrokken zijn bij gewapende conflicten.
Op dit moment is 74% van alle olieproductie wereldwijd uit dergelijke landen afkomstig . Nederland importeert vooral olie uit Rusland, Nigeria en het Midden Oosten. De olieproductie in Europa daalt sterk. Onze afhankelijkheid van olie dwingt ons steeds meer concessies te doen aan olieproducerende landen, en betrekt ons steeds vaker bij conflicten in of met die landen. Duurzamer is ook veiliger.

5. Wanneer denkt u dat de maximale wereldwijde olieproductie bereikt is.
Op deze vraag is natuurlijk geen ‘goed’ antwoord te geven. De meningen onder wetenschappers, oliebedrijven en analisten verschillen sterk. Dat de olieproductie zal gaan dalen staat vast, maar wanneer? De productie van makkelijk winbare en goedkope olie daalt sinds 2006. De gezamenlijke omvang van nieuwe olievondsten daalt sinds de jaren ‘70, en in 30 van de 50 belangrijkste olieproducerende landen daalt de productie. Verschillende analisten waarschuwen op basis van een veld voor veld analyse voor een sterk risico dat de totale wereldwijde olieproductie (conventioneel en onconventioneel) nog voor 2020 kan inzakken. Zie hier voor een uitgebreide wetenschappelijke analyse dit rapport.



Het Internationaal Energie Agentschap stelt omonwonden dat overheden, in Nederland en de rest van de wereld, niet voorbereid zijn op de uitdagingen die de oliemarkt ze gaat bieden. Hopelijk brengt een nieuwe lichting politici in Nederland daar na 12 september verandering in.

Bron: www.peakoil.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten