Amper 6 maanden nadat de paus in een 84 pagina’s tellende apostolische exhortatie - een document dat een lagere rangorde bekleedt dan een pauselijke encycliek - ongewoonhard van leer trok tegen het huidige globale kapitalisme, waren een dozijn bedrijven de grote sponsors van de dubbele heiligverklaring zondag van paus Johannes Paulus II en paus Johannes XXIII. Onder hen de voedingsgroep Nestlé, de energiebedrijven Eni en Enel, de bank Intesa SanPaolo en het Italiaanse spoorwegbedrijf Ferrovie Italiane.
De uithaal in november ll. was dermate ongewoon dat sommigen de paus ervan betichtten er ‘een marxistische agenda op na te houden':
'Ik smeek de Heer om ons meer politici te geven die oprecht geschokt zijn door de huidige stand van zaken, de mensen en het leven van de armen. We hebben nieuwe idolen gecreëerd. De aanbidding van het Gouden Kalf is terug in een nieuwe en wrede gedaante: de aanbidding van geld en de dictatuur van de onpersoonlijke economie die elke menselijk doel ontbeert. We kunnen niet langer vertrouwen op de onzichtbare hand van de markt. Meer gerechtigheid vereist meer dan economische groei.'
De Katholieke Kerk is nochtans allesbehalve arm - de Bank van het Vaticaan beheert naast 33.000 rekeningen van parochies en priesters ook ruim 5,7 miljard aan globale investeringen -, maar haar bestuursorgaan, de Heilige Stoel, maakte in 2011 ruim 13 miljoen euro verlies.
Doch de aanwezigheid van deze sponsors heeft meer te maken met de precaire financiële situatie van de stad Rome. De Italiaanse hoofdstad staat aan de rand van het faillissement en torst een begrotingstekort van 816 miljoen euro. Een poging om bijkomende fondsen naar de hoofdstad te sluizen ter compensatie van de kosten die het maakt om het toerisme en nationale betogingen in goede banen te leiden werd in februari afgeschoten na protest vanuit andere noodlijdende Italiaanse steden.
Volgens priester Thomas Reese, een analist bij de National Catholic Reporter, genereert de heiligverklaring veel inkomsten voor de lokale horeca en is financiële hulp dus niet ongewoon. Doch zulke evenementen - die door honderdduizenden worden bijgewoond - zijn ook duur en kunnen niet worden betaald met de inkomsten uit postkaarten. ‘Beter een paar sponsors aan te trekken dan het geld uit de offerandeschaal te moeten halen.
Bron : Express.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten