Recent zijn bij twee afzonderlijke incidenten in totaal dertien vliegtuigen in het luchtruim van Oostenrijk gedurende een periode van ongeveer vijfentwintig minuten compleet van de radar verdwenen. Dat heeft de Oostenrijkse luchtvaartautoriteit Austro Control bekend gemaakt.
Telkens verdwenen de locatie, de hoogte en de identiteit van de betrokken vliegtuigen van de schermen van de verkeersleiders. Ook in de buurlanden Duitsland en Tsjechië werden gelijkaardige problemen gemeld. Een oorzaak van het probleem kon niet worden achterhaald. Austro Control heeft aan de Europese Unie gevraagd een onderzoek te starten naar een fenomeen.
Marcus Pohanka, woordvoerder van Austro Control, geeft aan nog nooit eerder met het fenomeen geconfronteerd te zijn. Austro Control gaf geen verdere informatie over de identiteit van de vliegtuigen en maatschappijen die bij de incidenten waren betrokken. Wel werd niet uitgesloten dat ook passagiersvliegtuigen, die op grote hoogte vliegen, met de problemen werden geconfronteerd.
Marcus Pohanka, woordvoerder van Austro Control, geeft aan nog nooit eerder met het fenomeen geconfronteerd te zijn. Austro Control gaf geen verdere informatie over de identiteit van de vliegtuigen en maatschappijen die bij de incidenten waren betrokken. Wel werd niet uitgesloten dat ook passagiersvliegtuigen, die op grote hoogte vliegen, met de problemen werden geconfronteerd.
Pohanka benadrukte wel dat de vliegtuigen op geen enkel ogenblik in gevaar zijn geweest. Hij merkt op dat onmiddellijk extra verkeersleiders werden ingeschakeld om te vliegtuigen te begeleiden en werden ook andere noodmaatregelen opgestart, zoals verbale communicatie met de piloten en het verbreden van de vluchtcorridors.
Ook verkeersleiders in München, Karlsruhe en Praag zouden het fenomeen hebben opgemerkt. De incidenten worden onderzocht door Eurocontrol en het European Aviation Safety Agency (Easa). Volgens een aantal experts moet het fenomeen wellicht worden verklaard doorinterferenties met de transponders van de vliegtuigen en de infrastructuur op de grond.
Ook verkeersleiders in München, Karlsruhe en Praag zouden het fenomeen hebben opgemerkt. De incidenten worden onderzocht door Eurocontrol en het European Aviation Safety Agency (Easa). Volgens een aantal experts moet het fenomeen wellicht worden verklaard doorinterferenties met de transponders van de vliegtuigen en de infrastructuur op de grond.
De transponders van de vliegtuigen zenden signalen uit die het mogelijk maken om de identiteit en de locatie van het toestel te bepalen. Bij het eerste incident werd een mogelijk verband met een Nato-oefening in Hongarije niet uitgesloten geacht, maar dat kon geen verklaring meer bieden voor de tweede storing. (mah)
Bron : www.express.be / Author (mah)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten