In Londen, Madrid, Berlijn en Parijs, waar donderdag volgens schattingen 30.000 taxi’s de straten blokkeerden, deden de Uberchauffeurs gouden zaken. In Londen noteerde men een stijging van 850% in het aantal nieuwe app-downloads.
Op hulp van Europa moeten de taxikartels alvast niet rekenen. ‘Staken zal niet helpen,’ zei Europees Commissaris Neelie Kroes. ‘Wat we nodig hebben is een echte dialoog over de bedreigingen die de technologie met zich meebrengt.’ De taxikartels sturen vooral aan op de bestendiging van hun kartelpositie. In Barcelona, waar Uber niet eens actief is, anticipeerden taxichauffeurs al op de mogelijke komst van de populaire app en legden ze de stad tot ver na middernacht volledig plat.
Uber heeft geen wagenpark, noch heeft het chauffeurs in dienst. Het werkt enkel als tussenpersoon. Klanten kunnen de Uber-app downloaden. Wanneer ze een transport willen, kunnen ze dat via Uber bestellen. Google Maps en location based services doen de rest.
De app lokaliseert de klant en de dichtsbijzijnde Uber-wagen. De chauffeur - die zich best als een privé-chauffeur gedraagt - staat een kleine commissie af op elke rit die hij dankzij Uber binnenhaalt. De app vertelt je hoeveel je zal moeten betalen en er is ook een fare split-functie, waardoor de chauffeur weet dat je bereid bent de rit te delen met andere passagiers om zo de kosten te drukken. Cash is overbodig. De app rekent automatisch voor je af.
Met Uber zelf gaat het ondertussen uitstekend, dankuwel! In een interview met de Wall Street Journal zei Uber-CEO Travis Kalanick - die het idee kreeg toen hij vijf jaar geleden in Parijs was en er niet in slaagde een taxi te bemachtigen - dat de inkomsten nu elke zes maanden verdubbelen. Het bedrijf creëert volgens zijn blog ook 20.000 nieuwe jobs per maand.
Burgers worden nu goedkoper vervoerd in hun stad. Hoe gaat de overheid dat nog van hen afpakken? Door te zeggen dat ze geen recht hebben op goedkoper en beter transport?”
Het bedrijf haalde enkele dagen geleden nog eens 1,2 miljard op de kapitaalmarkten op en wordt nu gewaardeerd op 18,2 miljard dollar, Krankzinnig voor een bedrijf dat niet eens vier jaar actief is, denken sommigen. Anderen zien op termijn zelfs een waardering in de buurt van 50 miljard dollar. Niet eens zo gek, wanneer een reeks cijfers op een rij worden gezet:
- de doorsnee Londenaar of New Yorker spendeert jaarlijks 238 dollar aan taxi’s
- de potentiële klanten zijn alle mensen die in grote steden wonen en dat zijn er globaal 1,5 miljard
- de globale inkomsten voor taxididiensten worden dan geschat op 357 miljard dollar (238 x 1,5)
- Uber heeft dus zicht op 20% van dat bedrag; de overige 80% gaan naar de chauffeur
- Het globale inkomstenpotentieel ligt dus op 70 miljard dollar.
- Als Uber daar 10% marge op kan realiseren is het jaarpotentieel 7 miljard dollar.
- Verder streeft het bedrijf ernaar om privé-wagenbezit in grote steden te decimeren. Efficiënte, betaalbare en kwalitatieve service is daarvoor het enige alternatief.
Mocht Uber de helft van deze markt kunnen inpalmen dan verdient het bedrijf 3,5 miljard dollar per jaar en is een waardering van 17 miljard dollar dus amper vijf keer de winst. Goedkoop, dus...
Toch is het niet zo eenvoudig als het lijkt. De taxikartels zijn machtig enzullen zich niet laten doen. Verder krijgt Uber ook af te rekenen met nieuwe concurrenten als Lyft, SideCar en GetTaxi. Ook weet men niet wanneer het bedrijf op een plateau zal belanden - net als dat Groupon overkwam - en het onvoldoende chauffeurs zal hebben om aan de vraag te voldoen. Dan dreigen chauffeurs met onderaannemers te gaan werken door meerdere auto’s in hun vloot op te nemen. En dan zit je weer gevaarlijk dicht bij de huidige taxikartels...
Bron www.express.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten