Bespreking: Chet Baker Project
This group blows your jazzy mind...
met jazz van de bovenste plank, snoepen van de eerste tot de laatste muzieknoot.
Een fantastische speelse jonge krachtige warme engelen stem met grain, tesamen met 3 top muzikanten.
De zangeres speelde met haar geoefende stem door schatting, blending en Pitch Bending & Slides toe te passen.
Indrukwekkend mooi.
Samen vormen ze een perfecte symbiose van piano, bas, drums en het vocale.
Ze nemen je mee in een muzikaalbad waar je wordt ondergedompeld in de zuiverste jazz.
Woorden schieten me te kort om deze douche van hemelse jazzklanken te omschrijven.
Wat zeker is, het was opnieuw een oororgasme, totaal verwend ! Subliem !
Deze groep verwent je tot in de zevende hemel.
Wat een top avond !
(Koen Pellemans)
Vandaag speelt een frisse twintiger Nel Haderman de meeste klassiekers van Chet Baker in een nieuw jasje met een top trio bestaande uit pianist Ewout Pierreux (Tutu Puoane) met bassist Jasper De Roeck (Croque Manouche, Serendip Quartet) en drummer Simon van Brandt (Unfinished Business). Ze volgde les in de klas samenspel van Ewout Pierreux in Antwerpen. Nel heeft een natuurlijke flair en improvisatievermogen met een sterke podiumaanwezigheid. Ze is een beetje verkouden doch dat hebben we niet gemerkt. Voor een bomvolle Predikherenkerk brengt dit kwartet de ene klassieker na de andere met een goed gevoel voor improvisatie.
Al bij de opener, een Gershwin klassieker “But Not For Me”, zitten we meteen op het goede traject van geen copie te maken maar een eigen invulling geven al dan niet scattend. In "You'd Be So Nice to Come Home To" (Cole Porter) in een Ahmad Jamal jasje merken we duidelijk het hechte team voor de jonge zangeres met fraaie fraseringen. We krijgen een swingende “Time After Time” (Sammy Cahn/Jule Styne), met mooie piano intro, dat volgens Nel de ideale openingsdans is. Er volgen nog meer liefdesliedjes waar Nel dol op is.
In “I Remember You” (Victor Schertzinger/Johnny Mercer) merken we subtiele drums en walking bass gecombineerd met veel scat vocals en veel handbewegingen. De ballad “I Fall In Love Too Easily” (Sammy Cahn/Jule Styne) krijgt een ingetogen piano intro met zachte contrabassolo en fraai einde.
Na de pauze volgen nog “I’ll Remember April” (Gene de Paul/Patricia Johnston/Don Raye) met zijn knappe tempowissels. Mooie stemwendingen met drumsolo schotelen ze ons voor in “It Could Happen To You” (Jimmy Van Heusen/Johnny Burke) in een speciaal arrangement. Ze vervolgden met haar favoriete nummer “I’ll Be Seeing You” (Sammy Fain/Irving Kahal) met Nel in het begin alleen begeleid door contrabas en drums. In het heerlijk super swingende "Look for the Silver Lining" (Jerome Kern/B.G. DeSylva) illustreert Nel haar scat vocals met brio terwijl het trio kan uitpakken met krachtige solo’s. Na de mooie korte ballad "I Get Along Without You Very Well” (Hoagy Carmichael/Jane Brown Thompson) krijgen we een Latin versie van “Old Devil Moon” (Burton Lane/Yip Harburg) met een glansrol voor de drummer en op het einde stelt Nel zingend de muzikanten voor. Ze sluiten vakkundig af met een bis “That Old Feeling” (Sammy Fain/Lew Brown) met mooi gestileerd einde met piano accenten.
Een plaat is er nog niet maar ze treedt heel vaak op in het land en je kan haar ook bewonderen in trio met pianist Milan Verbist (zoon van bassist Piet Verbist) die net een eerste plaat uitbracht en ook veel toert. Dat is belangrijk, veel live spelen er ervaring opdoen en zeker het live kunnen meemaken. Misschien zien we haar terug tijdens Jazzathome in september 2026?
(Michel P.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten