Dag Luc, Dit weekend zou in Istanbul opnieuw de Pride plaatsvinden. We weten allebei hoe dat meestal afloopt: een verbod, politiegeweld en arrestaties. Al sinds 2015 wordt vreedzaam protest van LGBTI+ mensen in Turkije systematisch de kop ingedrukt. Kerem Dikmen weet als geen ander wat het kost om voor die rechten op te komen. Hij en 10 andere bestuursleden van de vereniging Genç LGBTI+ in İzmir staan terecht. Niet voor geweld, niet voor een herkenbaar misdrijf, maar voor hun werk: opkomen voor de rechten van LGBTI+ jongeren. Ze riskeren tot drie jaar cel. Hun vereniging riskeert ontbinding. Het is geen toeval dat dit gebeurt in Turkije waar ook vreedzame Pride-evenementen regelmatig verboden worden. Kerem en zijn collega's zijn slachtoffer van diezelfde vijandigheid tegenover al wie zich inzet als verdediger van LGBTI+ rechten. Luc, teken mee voor Kerem en zijn collega's. Roep samen met ons de procureur-generaal van İzmir op om alle aanklachten tegen de 11 bestuursleden van Genç LGBTI+ onmiddellijk in te trekken. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten