Projecten voor het op de markt brengen van elektrisch aangedreven voertuigen (EV) zijn in het verleden keer op keer mislukt. Ook nu lijkt de vraag onder de verwachtingen te blijven. Ondanks wereldwijde promotiecampagnes en aanzienlijke subsidies voor O&O, investeringen en bij de aankoop. De politieke druk op de auto-industrie voor het produceren en op de markt brengen van alternatieve aandrijfsystemen en electrificatie van het wegtransport blijft hoog. Autobouwers worden geconfronteerd met voor hen ongewone en moeilijk liggende marketingproblemen. De eerste klappen zijn ondertussen in de VS gevallen.
In Duitsland rijzen twijfels over de kansen van een vlotte overschakeling naar E-mobiliteit en over de interpretatie van uitgevoerd marktonderzoek. Het gezaghebbende “Der Spiegel” titelt over “Das Strom Phantom” en “Die Grosze E-illussion”. Ondertussen groeit de overtuiging dat op ecologisch vlak EV’s weinig zin hebben zonder groene stroom voor het opladen van batterijen. Er rijzen twijfels over een naadloze overgang van een gesubsidieerde naar een niet langer gesubsidieerde markt met gevaar voor een tweede zonnepanelensyndroom
De verdere ontwikkeling van de E-industrie wordt vertraagd door een gemis aan internationaal aanvaarde normen en standaards voor elektrisch aangedreven voertuigen en infrastructuur. Het gebrek aan officiële normen op gebied van verbruik, reikwijdte en reële CO² emissies zaait twijfel bij potentiële kopers.
Niet alle regio’s hebben trouwens dezelfde E-auto agenda. In de VS lopen discussies over de subsidiëring van risicovolle investeringen verdeeld volgens Republikeinse en Democratische partijlijnen binnen de campagnes voor de presidentverkiezingen. China ziet EV productie als een opstap naar de wereld automarkt.
Bron : Express.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten