© Michael Medina/ AFP
De staking bij de Franse spoorwegmaatschappij SNCF gaat maandag haar zesde dag in. De vakbonden CGT en Sud-Rail gijzelen sinds vorige dinsdag het land omdat de regering de vervoersmaatschappij SNCF en het RFF-netwerk onder een holding wil samenbrengen, terwijl beide bedrijven toch afzonderlijk blijven functioneren.
De staking wordt massaal opgevolgd; zo reed zondag gemiddeld één TGV op twee en vier regionale treinen op tien. Soortgelijke storingen worden ook maandag verwacht, wat grote gevolgen dreigt te hebben voor de eindexamens van Franse laatstsejaarsstudenten (baccalauréat). De regering heeft al gezegd dat studenten die zich te laat op het examen aanbieden extra compensatietijd zullen krijgen. Ook de start van het toeristische seizoen draait volledig in de soep.
Een aantal vakbonden - zoals de CFDT - heeft zich al van de staking gedistantieerd, maar andere zeggen door te willen gaan ‘tot de finish’ en eisen dat de overheid terugkeert naar de situatie van voor 1997, toen SNCF en RFF één bedrijf waren. Dat heeft hen ondertussen de bijnaam 'jusqu'au boutistes' opgeleverd. Volgens de regering is de hervorming nodig om een coherente structuur op te richten in de aanloop naar de vrijmaking van de spoorwegmarkt eind 2019.
Een aantal vakbonden - zoals de CFDT - heeft zich al van de staking gedistantieerd, maar andere zeggen door te willen gaan ‘tot de finish’ en eisen dat de overheid terugkeert naar de situatie van voor 1997, toen SNCF en RFF één bedrijf waren. Dat heeft hen ondertussen de bijnaam 'jusqu'au boutistes' opgeleverd. Volgens de regering is de hervorming nodig om een coherente structuur op te richten in de aanloop naar de vrijmaking van de spoorwegmarkt eind 2019.
De Franse spoorwegen hebben een openstaande schuld van 40.000 miljoen euro.
Bron : www.express.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten