4. De fabel van 100% elektrische autobussen
"Wie wil geen ecoloog zijn wanneer hij wordt geconfronteerd met de aangekondigde catastrofes indien er niets verandert? De effecten van de opwarming van het klimaat worden te zichtbaar en de scenario’s van de experts van het IPPC te angstaanjagend om te lezen - een stijging van de zeespiegel met 1 meter - om met gekruiste armen te zitten wachten.
Maar voor wat betreft de strijd om de CO2-uitstoot te reduceren, zit de duivel niet in de details. Die details wegen zwaar door.
Laten we als voorbeeld de elektrische autobussen nemen, waarvan iedereen mag dromen dat ze op een dag de monsters zullen vervangen die op diesel rijden.
Om te beginnen, aldus de grote baas van een autoproducent, moeten 6 ton batterijen worden getransporteerd en geïntegreerd opdat een autonomie van 400 kilometer kan worden verzekerd. Daarnaast zijn drie bussen nodig voor elk traject, rekening houdend met de tijd die nodig is om de batterij herop te laden. Tenslotte kost de elektrische autobus (made in China) dubbel zo veel als een dieselbus (die in Frankrijk wordt geassembleerd).
Conclusie: de vervanging van de huidige dieselvloot kost zes keer meer aan investeringen dan wat vandaag bestaat.
We wachten dus af hoe Anne Hidalgo, de burgemeester die 100% elektrische bussen in Parijs heeft beloofd tegen 2025, dat gaat financieren. Voorlopig blijft het nog wachten op een politieke tegenstander die het gebrek aan realisme van het project van de afscheidnemende burgemeester durft aan te kaarten."
(Challenges)
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten