SPREAD THE INFORMATION

Any information or special reports about various countries may be published with photos/videos on the world blog with bold legit source. All languages ​​are welcome. Mail to lucschrijvers@hotmail.com.

Search for an article in this Worldwide information blog

zaterdag 9 november 2019

Update: nieuws en informatie van over de hele wereld - 9.11.2019

View in browser
De fabel van 100% elektrische autobussen - Aantal autodiefstallen per 100.000 inwoners - “Tijd om de Mona Lisa van de muur te halen”.
⏰Deze nieuwsbrief telt 1.578 woorden - leestijd: 5 minuten

1. Macron: “Europa staat aan de rand van de afgrond”

De Franse president Emmanuel Macron doet in het weekblad The Economist een reeks apocalyptische uitspraken.
  • “De transatlantische alliantie NAVO is “hersendood”, daarom moet Europa een eigen militaire macht ontwikkelen.“
  • "De Europese Unie moet niet alleen als een markt fungeren, maar ook als een politiek blok met een beleid op het gebied van technologie, data en klimaatverandering.”
  • "Europa moet ook de realpolitik omarmen, bijvoorbeeld door de betrekkingen met Rusland opnieuw op te bouwen." 
  • "Voor het eerst heeft Amerika een president die ons idee van een Europees project niet deelt. Zelfs als Trump niet herkozen wordt, drijven historische krachten de oude bondgenoten uit elkaar. De Amerikaanse prioriteiten veranderen."
  • "Nu protectionisme en autoritarisme in de lift zitten, moet Europa wakker worden en voorbereid zijn op een hardere, minder vergevingsgezinde wereld."
Het lijkt er sterk op dat de Franse president in het interview de huidige situatie van internationale spanningen in de wereld extreem politiseert om een reflex uit te lokken bij zijn Europese partners. 
Op minder dan 1 maand voor de NAVO-top in Londen is het een manier om duidelijk te maken dat hij zich niet door Donald Trump zal laten doen.
The Economist: "Het is moeilijk om de veranderingen die Macron ​​aan zijn mede-Europeanen voorlegt te overschatten. Of hij gelijk heeft zal moeten blijken. Maar hij verdient op zijn minst een antwoord."

2. Wie valt uit de boot als Magnette straks koers zet richting ‘noodregering’?

Tussen de regels: Het mag niemand verbazen dat Magnette, eens hij genoeg partijen bijeen heeft gekregen rond die “dringende raakvlakken”, overgaat tot een zogenaamde ‘noodregering’ die de ‘dringende begroting’ en ‘een dringend klimaatplan’ opstelt. 
Nieuw is dat idee niet: niemand minder dan Magnette zelf lanceerde exact diezelfde piste al midden juli, zo’n dikke twee weken na de verkiezingen. 
Het idee is immers al eerder uitgevoerd: na de totale mislukking van formateur Yves Leterme (CD&V) op Hertoginnedal in de zomer van 2007, lanceerde Guy Verhofstadt een noodregering eind december van dat jaar: Verhofstadt III. 
Magnette zag de mogelijkheid om een “noodregering van één jaar te vormen”. Daarbij zou de huidige restregering van MR, Open VLD en CD&V uitgebreid moeten worden met socialisten en groenen.
Karel Van Eetvelt

3. Saudi’s hadden 2 spionnen bij Twitter

Het Amerikaanse ministerie van Justitie beschuldigt twee voormalige werknemers van de microblogsite Twitter en een Saudi-Arabische onderdaan van het bespioneren van zo’n 6.000 Twitteraars die zich kritisch uitlieten over Riyad. Ze speelden de informatie daarna door aan Saudische ambtenaren.
Nooit eerder beschuldigden de VS Saudi’s van spionage. Een van de beschuldigden is een vertrouweling van de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman (foto boven). Deze laatste was in 2015 de rijzende ster binnen de Saudische koninklijke familie. Volgens de CIA zit de kroonprins ook achter de moord op de journalist Jamal Khashoggi vorig jaar in Istanboel.
4. De fabel van 100% elektrische autobussen
"Wie wil geen ecoloog zijn wanneer hij wordt geconfronteerd met de aangekondigde catastrofes indien er niets verandert? De effecten van de opwarming van het klimaat worden te zichtbaar en de scenario’s van de experts van het IPPC te angstaanjagend om te lezen - een stijging van de zeespiegel met 1 meter - om met gekruiste armen te zitten wachten.
Maar voor wat betreft de strijd om de CO2-uitstoot te reduceren, zit de duivel niet in de details. Die details wegen zwaar door.
Laten we als voorbeeld de elektrische autobussen nemen, waarvan iedereen mag dromen dat ze op een dag de monsters zullen vervangen die op diesel rijden.
Om te beginnen, aldus de grote baas van een autoproducent, moeten 6 ton batterijen worden getransporteerd en geïntegreerd opdat een autonomie van 400 kilometer kan worden verzekerd. Daarnaast zijn drie bussen nodig voor elk traject, rekening houdend met de tijd die nodig is om de batterij herop te laden. Tenslotte kost de elektrische autobus (made in China) dubbel zo veel als een dieselbus (die in Frankrijk wordt geassembleerd).
Conclusie: de vervanging van de huidige dieselvloot kost zes keer meer aan investeringen dan wat vandaag bestaat. 
We wachten dus af hoe Anne Hidalgo, de burgemeester die 100% elektrische bussen in Parijs heeft beloofd tegen 2025, dat gaat financieren. Voorlopig blijft het nog wachten op een politieke tegenstander die het gebrek aan realisme van het project van de afscheidnemende burgemeester durft aan te kaarten."
(Challenges)
Tesla Model 3

5. Luchtvaartindustrie heeft het gehad met 'vliegschaamte'

De luchtvaartindustrie zet een grote campagne op waarin duidelijke informatie over de ecologische voetafdruk van de sector zal worden verstrekt. Op die manier wil de luchtvaart een antwoord bieden op het fenomeen van de vliegschaamte, dat een aantal reizigers heeft aangezet om verplaatsingen met het vliegtuig voortaan te mijden.
Het fenomeen van de vliegschaamte heeft zich vanuit Scandinavië over andere delen van Europa verspreid.
Reizigers beslisten uit ecologische bekommernissen zich niet langer met het vliegtuig te verplaatsen. Onder meer figuren zoals de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg hebben daarbij opgeroepen om de luchtvaart te mijden. De sector zou volgens de critici immers een belangrijke bijdrage leveren tot de opwarming van de aarde. Onder impact van die kritiek is de vraag naar vliegtuigreizen in Europa verzwakt.
6. Telex
Cheers!: 🍺🍺 De ononderbroken inspanningen om de kosten van het energieverbruik te reduceren hebben de biermarkt op het voorplan van de klimaatproblematiek gekatapulteerd. Het kost vandaag 80% minder energie om een pint bier te produceren dan tien jaar geleden, blijkt uit een rapport van de British Beer & Pub Association (BBPA).
No cheers: 🤑🤑🤑 De globale schuldenberg bedraagt vandaag 188.000 miljard dollar, of ongeveer 230 procent van het wereldwijde bbp. De krediethonger van de privésector is één motor achter die stijging, maar ook de overheidsschuld van de ontwikkelde economieën staat op het hoogste niveau sinds de Tweede Wereldoorlog.
Rolls Royce: De verkoop van Rolls-Royce-auto's is dit jaar met 42% gestegen. Dat is grotendeels te danken aan de lancering van de Cullinan 4x4, een voertuig waarvan sommigen vinden dat het nooit had mogen worden gemaakt. De Cullinan nam bijna de helft van alle verkopen van Rolls-Royce voor zijn rekening. Kostprijs: 320.000 euro.  
0,01 %: België moet weer rente betalen als het geld wil lenen. De tienjaarsrente stijgt voor het eerst sinds juli weer boven de nul procent, tot 0,01% met name. Aanleiding is optimisme over een mogelijk einde van de handelsoorlogen. 
Bloomberg: De 77-jarige Amerikaanse miljardair Michael Bloomberg stapt alsnog in de race voor het Amerikaanse presidentschap. De oud-burgemeester van New York, die bekend is van de financiëlenieuwsdienst die zijn naam draagt, denkt dat de huidige Democratische kandidaten Trump onmogelijk kunnen verslaan vanwege hun te linkse standpunten.
Deel deze e-mail met een vriend
Deel
Kreeg je deze e-mail van een vriend?
Schrijf je hier in
Simon Mignolet Club Brugge

7. Ruimtestation wordt onderzoekslaboratorium voor Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas start een samenwerking met het International Space Station. De collaboratie moet leiden tot een groter inzicht in de karakteristieken van de gebruikte materialen, maar kan ook uitmonden in de ontwikkeling van nieuwe producten en processen. 
Tegelijkertijd hopen de partners dat de samenwerking ook bijkomende kennis over atleten en astronauten zal opleveren.
8. Aantal autodiefstallen per 100.000 inwoners (2015 - 2017)
Luxemburg: 328
Griekenland: 269
Italië: 257
Frankrijk: 247
Nederland: 148
België: 137
Kroatië: 20
Roemenië: 15
Denemarken: 4
9. “Tijd om de Mona Lisa van de muur te halen”
“Het is tijd om de Mona Lisa van de muur te halen”. Dit provocerend voorstel komt van New York Times-kunstcriticus Jason Farago. Hij noemt de Mona Lisa 'de Kim Kardashian’ van de XVI-de eeuw: "De mooie, maar weinig interessante Lisa Gherardini, beter bekend als La Gioconda, wiens faam haar belang in die mate overtreft dat niemand nog weet waarom ze beroemd is." 
Fargo stelt voor ze op te hangen in een paviljoen van de Jardin des Tuileries, een park in het centrum van Parijs 'dat beter geschikt is voor massatoerisme'.
Vanwaar de haat tegen het ongeëvenaard succes van de Mona Lisa? 
Elke dag passeren een kleine 30.000 mensen in de zaal waar de Mons Lisa wordt tentoongesteld. Velen bezoeken het Louvre enkel en alleen om haar te zien. "Het schilderij ontneemt alle omringende werken het licht", schrijft Farago. "Ze leidt de aandacht af van honderden andere werken die in het Louvre zijn opgehangen."
Daar is iets voor te zeggen, want 80% van de 10 miljoen mensen die het Louvre jaarlijks bezoeken zien de Mona Lisa. Ze zien ook andere werken, want gemiddeld blijven ze 2 uur in het museum.
Ondertussen is de tentoonstelling Leonardo da Vinci in het Louvre een ongeëvenaard succes. Met al meer dan 535.000 reservaties.
Jason Farago's stuk in de New York Times
10. Video du Jour
Er is indrukwekkend beeldmateriaal opgedoken van een witte dolfijn (ook wel beloegawalvis genoemd) die "rugby speelt" met een groep Zuid-Afrikaanse rugbyfans op een boot in de buurt van de noordpool.
Op de beelden is te zien hoe de walvis een officiële rugbybal van het voorbije wereldkampioenschap ophaalt in het water alvorens hem terug naar de boot te brengen, waarop de bemanningsleden de bal terug in het water gooien en de vis er achteraan gaat.
De video werd gemaakt door bemanningsleden van de Gemini Craft, die momenteel rondvaart in het noordpoolgebied. 
Express.be [NL]
Ottergemsesteenweg Zuid 808 bus 103, Gent
Belgium

Geen opmerkingen:

Een reactie posten