SPREAD THE INFORMATION

Any information or special reports about various countries may be published with photos/videos on the world blog with bold legit source. All languages ​​are welcome. Mail to lucschrijvers@hotmail.com.

Search for an article in this Worldwide information blog

vrijdag 27 september 2024

WORLD WORLDWIDE AFRICA UGANDA - CLIMATE - Avaaz - URGENT: we dreigen onze huizen te verliezen

 

Kom in actie!
Beste vrienden bij Avaaz,
Ik schrijf jullie vanuit Uganda, en ik ben zelfs te bang om mijn gezicht te laten zien.

Total bouwt een van de grootste oliepijpleidingen ter wereld, dwars door bossen, rivieren en mijn boerderij. Intussen is het onveilig geworden om te protesteren: mensen worden mishandeld, ontvoerd en opgepakt.

De Franse oliegigant beweert dat de pijpleiding goed is voor de Afrikaanse bevolking, maar ik vraag me af over wie ze het hebben. 100.000 mensen staan op het punt hun huis te verliezen zodat de oliebaronnen nog rijker kunnen worden. Ik ben alleenstaande moeder en zonder mijn boerderij kan ik mijn kinderen geen eten geven.

Meer dan een miljoen van jullie ondertekenden eerder al een petitie om deze monsterpijpleiding tegen te houden, en sindsdien heeft de grootste bank achter Total zich teruggetrokken. Bedankt daarvoor. Nu hebben we kort de kans om deze pijpleiding voorgoed van de baan te krijgen.

Binnenkort begint onze rechtszaak in een van Afrika’s meest invloedrijke rechtbanken -- de beslissing die daar wordt genomen kan deze pijpleiding tegenhouden! De rechters willen onze verhalen over intimidatie en de verwoesting van onze boerderijen horen, maar de rechtbank is ver weg, en veel van ons kunnen niet eens de busreis betalen. Daarom vraag ik jullie om hulp.

Als we genoeg geld inzamelen, kunnen kleine boeren zoals ik naar de rechtbank reizen, en kunnen onze advocaten de hoorzitting voorbereiden. We kunnen steun bieden aan de tientallen mensen die gearresteerd werden voor het vredig demonstreren tegen deze pijpleiding. Bovendien kan Avaaz internationale media-experts inhuren zodat de rechters weten dat de wereld meekijkt.

Help ons om ons land en onze toekomst terug te krijgen. Doneer nu wat je kunt missen: 
IK DONEER € 3
IK DONEER € 5
IK DONEER € 7
IK DONEER € 11
IK DONEER € 18
ANDER BEDRAG

De 1.440 kilometer lange pijpleiding zal dwars door 200 rivieren en 12 beschermde bossen lopen. Eén groot olielek zou het drinkwater van 40 miljoen mensen kunnen vergiftigen. Het grootste nationaal park van Uganda, waar giraffen, olifanten en andere beschermde diersoorten leven, wordt nu al opgeschrikt door nietsontziende bulldozers. Maar we hebben nog een kans om dit tegen te houden.

Mensen denken soms dat Uganda olie nodig heeft om te kunnen ontwikkelen, maar dat is een valstrik. In mijn dorp gebruiken we al jaren zonne-energie. Als boer zie ik nu al dat een warmer klimaat onze regen- en droge seizoenen verandert en onze oogst vernietigt. Een pijpleiding die het klimaat verder verstoort kan niet goed zijn voor ons land.

Meer dan 80 mensen zijn gearresteerd omdat ze de bouw van deze pijpleiding proberen tegen te houden. Zelfs onze advocaten hebben beveiliging moeten inhuren om zichzelf te beschermen. Met jouw hulp kan Avaaz:
  • De strijd aangaan tegen de enorme oliepijpleiding die ons land verscheurt: onze stemmen naar de rechtbank brengen en de juristen ondersteunen die zich voorbereiden op de hoorzitting in een van de hoogste gerechtshoven in Afrika. 
  • Een juridisch crisisteam financieren: opgepakte activisten helpen bevrijden, degenen die onterecht vastzitten vrijpleiten, snel optreden bij toekomstige arrestaties, een hotline opzetten en trainingen voor activisten organiseren.
  • Dit onrecht internationaal in de schijnwerpers zetten: media-experts inhuren om verslag te doen van de hoorzitting, de landroof en de arrestaties, en de rechters laten zien dat de wereld toekijkt.
  • Campagnes voeren om samen met de Inheemse gemeenschappen landrechten te verdedigen, en te blijven strijden voor de bescherming van het leven op aarde.
Samen kunnen we oliegiganten tegenhouden en gerechtigheid krijgen voor gezinnen zoals het mijne -- doneer nu wat je kunt missen: 
IK DONEER € 3
IK DONEER € 5
IK DONEER € 7
IK DONEER € 11
IK DONEER € 18
ANDER BEDRAG
Ik weet dat Avaaz al vaker gebruik heeft gemaakt van de kracht van de wet om verandering te bewerkstelligen. Momenteel helpen jullie de gedwongen uitzetting van Masai-gemeenschappen tegen te houden. Jullie steun was ook cruciaal voor de historische uitspraak waarmee 200.000 hectare grond in het Amazonewoud beschermd werd tegen oliewinning. Nu vraag ik je om boeren zoals ik in Uganda en Tanzania bij te staan. Om ons land en de toekomst van onze kinderen te beschermen.

Met hoop en vastberadenheid,

‘Mary’ en het hele Avaaz-team

PS - We weten dat minstens 97 mensen in Uganda zijn mishandeld, ontvoerd of opgepakt omdat ze protesteerden tegen de pijpleiding van Total in Oost-Afrika. Het schrijven van deze e-mail kan ernstige gevolgen hebben. Om veiligheidsredenen gebruiken we een pseudoniem voor deze getuigenis en hebben we de foto onherkenbaar gemaakt.

Onze steun is belangrijk, juist nu!
  1. We moeten deze CO2-bom tegenhouden. Deze pijpleiding zal jaarlijks 25 keer meer vervuilende stoffen uitstoten dan heel Uganda en Tanzania samen! Catastrofaal voor het klimaat. Maar onze donaties kunnen de boeren en gezinnen helpen in hun strijd tegen dit monsterproject.

  2. Dit is een ecologische nachtmerrie. De pijpleiding loopt dwars door de belangrijkste natuurreservaten van olifanten, leeuwen en chimpansees heen. En vervolgens moeten olietankers de olie door mangrovebossen en langs koraalriffen voeren. Het is wachten op een olieramp!

  3. Onze donaties maken een verschil. ‘Mary’ en haar gemeenschap staan tegenover een van de machtigste conglomeraten ter wereld. Wij kunnen hen helpen bij hun rechtszaak.

Avaaz is een internationale burgerbeweging van 70 miljoen mensen. Wij streven ernaar de inzichten en waarden van burgers te laten weerklinken in internationale besluitvorming ("Avaaz" betekent "stem" of "lied" in verschillende talen). Avaaz heeft leden in alle landen van de wereld, ons team is verspreid over 18 landen in 6 werelddelen en werkt in 22 talen. Lees hier meer over de grootste campagnes van Avaaz, of volg ons op FacebookX of Instagram.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten