SPREAD THE INFORMATION
Any information or special reports about various countries may be published with photos/videos on the world blog with bold legit source. All languages are welcome. Mail to lucschrijvers@hotmail.com.
Autobiography Luc Schrijvers Ebook €5 - Amazon
Search for an article in this Worldwide information blog
dinsdag 28 augustus 2012
Drukkers en uitgevers vechten om te overleven. Hoe lang nog?
Onder invloed van de toenemende digitalisering, de economische crisis en de stijgende papierprijzen vechten veel drukkers en uitgeverijen nu om te overleven. Volgens The Economist zal de overlevingskans voor de meesten afhangen van de mate waarin ze zich weten aan te passen aan de veranderende voorkeuren van de consument.
De drukpersindustrie was decennialang uiterst winstgevend, maar zakt elke dag verder weg:
Veel papieren kranten en magazines zijn al ten onder gegaan aan de concurrentie van internet, voor anderen is dat slechts a tragedy waiting to happen.
Overblijvers schakelen in toenemende mate over naar het computerscherm onder invloed van de nieuwe voorkeuren van hun lezers.
Retailers bestellen minder catalogi en marketingmateriaal omdat online sales en internetmarketing deze functies overnemen.
Papier wordt steeds duurder.
Grote uitgeverijen als de Duitse Schlott Group zijn al over kop gegaan. De markt is gefragmenteerd en de overblijvers hebben amper prijszettingskracht. De top 400 Amerikaanse drukkers hebben bijvoorbeeld minder dan 30% van de markt in handen, waardoor de prijzen gehalveerd zijn over de laatste vijf jaar.
Over de toekomst van kranten en de journalistiek wordt uitgebreid gepalaverd, maar het lot van drukkers en uitgeverijen ontsnapt aan onze aandacht. Kranten en tijdschriften kunnen relatief gemakkelijk digitaliseren, terwijl dat voor drukkers geen optie is.
Vooral krantenuitgeverijen staan er slecht voor. Drukkers van marketing- en advertentiemateriaal kunnen vrij makkelijk hun activiteiten verschuiven, maar een pers die kranten of oude magazines drukt is enkel daarvoor bruikbaar.
Sommige uitgeverijen proberen wanhopig hun drukactiviteiten verder te personaliseren om zo meer toegevoegde waarde te creëren, hoewel dit de winstmarges verder aantast. Anderen kiezen eieren voor hun geld en keren de sector de rug toe.
The Economist / Express.be
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten