Beste vrienden, Vorig jaar werd er in de Verenigde Staten een rechterlijke uitspraak gedaan waardoor Greenpeace enkele honderden miljoenen dollar zou moeten betalen aan een oliebedrijf (Energy Transfer). Waar had Greenpeace dat aan verdiend? Door het deelnemen aan het geweldloze verzet tegen de aanleg van een pijpleidingdie door het reservaat van een Sioux-stam zou lopen. De juridische strijd loopt nog steeds.
Vergis je niet: de fossiele giganten zijn niet uit op gerechtigheid.Nee, dit is een rechtszaak die bedoeld is om critici het zwijgen op te leggen. In het Engels heet zo’n zaak een SLAPP-case waarbij SLAPP staat voor 'Strategic Lawsuit Against Public Participation'. Een strategische rechtszaak tegen publieke participatiedus. De zaak is bedoeld om ons monddood te maken, ons uit te putten en erger nog: Greenpeace en alles waar we voor staan, te laten verdwijnen. Als Greenpeace-activist en deelnemer van het eerste uur heb ik hierover samen met Yasmin Finney een film gemaakt: |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten