SPREAD THE INFORMATION

Any information or special reports about various countries may be published with photos/videos on the world blog with bold legit source. All languages ​​are welcome. Mail to lucschrijvers@hotmail.com.

Search for an article in this Worldwide information blog

donderdag 18 april 2024

WORLD WORLDWIDE BELGIUM BRUSSELS - CLIMATE - CLIMAXI - Voorjaar met klimaat op de agenda - Sociaal klimaatconferentie - word lid 👊

 

Sociaal klimaatconferentie - 22 juni - Gent


We steken de koppen samen met boerenorganisatiesvakbonden en actiecomités. De verkiezingsuitslag voor VlaanderenBelgië en Europa zijn bekend. De strijd om de lokale verkiezingen is nog niet losgebarsten.

Welke eisen kunnen we samen stellen om een sociaal klimaatbeleid naar voor te schuiven? Kom af en discussieer mee.

Waar: De Expeditie, Dok Noord, Gent

Programma

Herdenkingsceremonie voor afgeschafte bushaltes - 24 april - Gent

Rouw jij ook nog omwille van de duizenden afgeschafte bushaltes? We willen niet alleen ons medeleven betuigen maar we hopen natuurlijk ook dat de verdwenen haltes toch nog een tweede leven krijgen.

Graag passende rouwkledij, een bloemetje is welkom.

24 april - 14u - Woodrow Wilsonplein - Gent

Details

Waar naartoe met ons openbaar vervoer?

 

Climaxi interviewde Stan Reusen, adjunct federaal secretaris ACOD De Lijn

Begin januari ging het nieuwe vervoersplan van De Lijn in werking. 1 op 6 bushaltes werden geschrapt volgens de beginselen van ‘basisbereikbaarheid’. Europa heeft een visie uitgewerkt rond mobiliteit en die staat haaks op de afbouw van het aantal haltes. 

Stan Reusen: Het Europese beleid trekt een duidelijke kaart voor meer openbaar vervoer zowel in steden als op het platteland. Dit plan zou tegen 2027 in werking moeten zijn en zet in op een mobiliteitsmix van parkings aan stations, deelfietsen, treinverkeer en deelauto’s. Europa zet daarbij in op de elektrificering van auto’s en bussen. België heeft dit akkoord ondertekend. Maar het beleid staat in schril contrast met bijvoorbeeld Luxemburg. Daar heeft men massaal geïnvesteerd in openbaar vervoer waardoor mensen uitgenodigd worden om zich op een andere manier te verplaatsen. Het beleid van Europa geeft richtlijnen en is sturend, maar heeft geen stok achter de deur. Als België en daarbij Vlaanderen niet volgt in het elektrificeren of investeren in openbaar vervoer, is er geen consequentie.

Lees verder

(Agro)-industrie en klimaat: wie heeft grip op ons beleid?

Verschillende industriële sectoren roeren zich in het maatschappelijk debat. De agro-industrie duwt zijn grieven naar de politieke agenda in het zog van de boerenprotesten. Ook de patroons van de industrie zetten met hun ‘Verklaring van Antwerpen’ de agenda op scherp.

De boerenprotesten in heel Europa doen het debat rond de plaats van landbouw in onze maatschappij oplaaien. Het lage loon van landbouwers voedt de onrust voor de toekomst van de landbouw. Ineos kreeg begin dit jaar nog een vergunning voor de bouw van een ethaankraker die stikstof zal uitstoten. Ondertussen moeten boeren wachten op hun vergunning. De bestaande klimaat- en milieuregels naar beneden halen zet ons allemaal met de voeten in het water. Natuur en landbouw gaan samen, maar hoe organiseer je dat als maatschappij? 

Lees verder

Luchthaven Zaventem: eeuwigdurende vervuiling

Minister van Leefmilieu Zuhal Demir leverde een eeuwigdurende vergunning af voor de luchthaven van Zaventem waarbij de zakenwereld alles wint. Klimaat, omwonenden en werknemers verliezen. 

Met Pasen kwam het groen licht: Brussel Airport Company (BAC) mag doorvliegen, ondanks jaren van nalatigheid voor milieu- en geluidswetgeving. De luchthaven mag 13% groeien, terwijl de klimaatcrisis om een wereldwijde, urgente krimp vraagt. De luchthaven van Schiphol werd onlangs opgelegd om bijvoorbeeld 12% te krimpen.

Lees verder

Indaver: actie rond vervuiling via lucht dringend nodig

Opvallend aan de bijstelling die Demir nu afgeeft is dat ze op alle PFAS-verbindingen de strengste norm van rapportagegrens toepast. De PFAS-lozing van de verbrandingsoven wordt dus drastisch naar beneden gehaald voor alle PFAS-verbindingen. Lange en korte keten PFAS moeten tot op de rapportagegrens gezuiverd worden. Indaver vroeg nog om een uitzondering voor PFBA. Deze korte keten PFAS komt veel voor in de gronden van de Oosterweelverbinding die op dit moment verbrand worden. Het bedrijf geeft aan forse investeringen te moeten doen indien ook PFBA aan de lage rapportagegrens moet voldoen.

Lees verder

Steun ons met een t-shirt

 

Climaxi maakt een t-shirt. Kom dat zien, kom dat dragen!
Een t-shirt kost de luttele 23 euro te storten op BE40 0016 3236 1163.

Stuur ons je maat (S-M-L-XL-XXL) of kom langs en pas een exemplaar.

Mail ons
Word lid van Climaxi en steun onze beweging voor een sociaal klimaat

Climaxi groeit als beweging en is actief in grote delen van Vlaanderen. Een groeiende beweging heeft ook leden nodig die mee beslissen en richting geven.
 
Word lid
Volgende activiteiten

18 april: Brussel: Hoorzitting RVVB Scheldetunnel
19 april: Herzele: Landbouw met Meino Smit
24 april: Gent: Herdenkingsceremonie bushaltes
22 juni: Gent: Sociaal klimaatconferentie
21 tot 25 aug: Op de velo voor 't klimaat
Agenda
Vrijwilligers gezocht!

Interesse?

Contacteer ons

Steun Climaxi

met een gift op
rekeningnummer 
BE40 0016 3236 1163

Facebook
Website
Email
Met steun van de Vlaamse overheid.
Copyright © 2019, Climaxi vzw, All rights reserved.

Our mailing address is:
info@climaxi.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten